Knapperige tofu sticks met rabarber chutney

Toen ik dit gerecht via Pinterest zag was ik direct helemaal verkocht. En aangezien er geen hele kilo rabarber in de muffins zijn opgegaan en ik nog heel wat over had kwam dit gerecht als geroepen. Ik zag een beetje op tegen het rollen van de tofu in het meel. Dat is typisch zo'n klusje waar uiteindelijk ik helemaal onder het meel zit, voornamelijk mijn handen, maar niets op het product waar het hoort te komen.
Ondanks deze uitdaging heb ik het recept aangepast. Ik heb geen meelpapje gemaakt zoals staat voorgeschreven in het oorspronkelijke recept, maar no-egg replacer gebruikt.
Ik ben zo enthousiast over de No-Egg (die je overigens voor een paar euro kan kopen bij De Tuinen, en dan zo'n 66 eieren kan vervangen *kassa*) dat ik het gebruik waar het maar kan. Let maar op een volgend bericht :-)
"Panko bread crumbs" oftwel fijnverkruimeld oud brood is echt een geweldig product. Wat lastiger te krijg in Nederland, maar ik vond ze bij de Xenos (die van het merk Obento). Het is behalve een stuk makkelijker en beter dan je eigen oude brood zo netjes te verkruimelen ook veel lekkerder dan de kant en klare paneermeel die hier eigenlijk véél te fijn voor is.

Recept was een succes, achteraf heel makkelijk te maken, en wordt zeker herhaald. Leuk voor feestjes ook!


 Knapperige tofu sticks met rabarber chutney

1 groot pak Tofu
plantaardige olie

Voor de marinade:

¼ cup tamari (of shoyu)
sap van 1 limoen
snuf zout
snuf knoflookpoeder
snuf gemberpoeder

Voor het krokante laagje:

1 cup bloem
4 theelepels No-Egg + 8 eetlepels water
1 - 1½ cup panko bread crumbs

Voor de rabarber chutney:
 1 ui, gesneden
1 eetlepel olie
3 stelen rabarber
¼ cup rozijnen
1 jalapeno peper, fijngesneden
¼ cup appel cider azijn
3 eetlepels bruine suiker
snuf zout
1 theelepel kaneel
1 theelepel gember

Meng de ingredienten voor de marinade en giet in een brede schaal. Snijd de tofu in langwerpige sticks en leg ze in de marinade. Af en toe draaien, tot ze mooi aan alle kanten de marinade hebben opgenomen (minimaal een uur).

Voor de chutney: Sauteer de ui in de olie. Voeg de jalapeno en de rabarber toe en roerbak tot het allemaal wat zachter wordt. Voeg dan de azijn, bruine suiker, rozijnen en specerijen toe. Alles goed roeren en langzaam laten pruttelen tot alles mooi met elkaar versmolten is en de rabarber een dikke massa is geworden.

Voor de knapperige tofu sticks: haal de tofu uit de marina. Zet drie schaaltjes klaar: 1ste: de bloem, 2de de No-Egg pasta en de 3de de panko broodkruimels. Haal vervolgens de tofu sticks door de bloem heen, vervolgens door de no-egg en zorg vervolgens dat de tofu helemaal bedekt wordt met broodkruimels.
Herhaal dit voor alle tofu sticks.

Verhite in een grote pan plantaardige olie, wanneer deze heet is bak je hierin de tofu sticks aan alle kanten mooi goudbruin. Even laten uitlekken op keukenpapier en een sateprikker door de tofu heensteken!

♦♦♦♦

Wij hebben er een salade bij gegeten van snijbiet, restjes raapsteel, dun gesneden rode ui, walnoten en een granaatappelsiroop dressing:



Print Friendly and PDF

1 opmerking:

  1. Jaah deze staat ook al een poosje op mijn probeerlijstje. Maar vanuit een andere invalshoek: ik ben namelijk nog steeds herstellende van mijn jeugdtrauma's mbt rabarbrrrrrrr. ;) Maar sinds ik enige jaren een lokaal groentepakket heb komt het toch in huis - en dus op tafel. En het is helemaal niet zo vies als ik dacht. ;) Maar ik moet er nog stééds aan wennen en dat doe ik liefst met aantrekkelijke receptjes zoals deze.

    Dank voor je tips over De Tuinen en Xenos!!!

    Gnoe

    BeantwoordenVerwijderen