Tofu aardappel stoofschotel in miso jus


Het was de afgelopen dagen druilerig en somber, en dat terwijl het nu toch officieel zomer is. Onbewust heb ik waarschijnlijk beinvloed door het weer een herfstig gerecht uitgekozen uit het kookboek Vegan with a Vengeance van Isa Chandra Moskowitz . Tja ik had tofu, roseval aardappeltjes en champignons in huis, én een pak lichte miso waar ik nog niets mee heb gedaan. Mooi moment dus!

Het is een hartig gerecht met een behoorlijke smaakexplosie. Mijn vriend had even moeite het gerecht te plaatsen, met name door de miso, en moest daarom even wennen. Is het Aziatisch? Of?  Ik denk dat het nog het beste valt te noemen onder de hartige stoofschotels uit Groot-Brittannië. Maar ook voor mij was het een hele nieuwe smaakervaring. Wel ontzettend lekker!

In het boek wordt aangeraden het te eten bij aardappelpuree of knapperig brood. Aangezien er al aardappels in de stoof verwerkt zijn, heb ik gekozen voor lekker vers stokbrood.

Tofu aardappel stoofschotel in miso jus

1 eetlepel maizena
1 cup groente bouillon (ik heb uienbouillon gebruikt)
2 cups paddenstoelen gesneden (ik heb kastanje champs gebruikt)
2 eetlepels olijfolie
2 uien, dun gesneden in halve ringen
4 tenen knoflook, grof gehakt
1 eetlepel verse tijm
1½ cup witte wijn
Vers gemalen zwarte peper
1 eetlepel tamari of shoyu
3 eetlepels lichte miso
450 gr kleine aardappelen, gehalveerd, of in vieren wanneer groter (ik heb zelf kleine roseval aardappeltjes in schil gebruikt)
1 pak stevige tofu, eerst in 8 kleine plakken snijden, dan deze halveren en deze vierkantjes weer diagonaal snijden)

Meng de maizena met de bouillon, zet apart.
Bak de paddenstoelen in een grote pan tot ze beginnen te bruien (in olie). Haal ze uit de pan en zet apart.
Sauteer de uien in de grote pan met olie. Voeg daarna de knoflook, tijm en zwarte peper toe en bak alles voor ongeveer 2 minuten.
Voeg de witte wijn toe, de tamari, maizena mengsel en de miso. Breng alles aan de kook, verlaag vervolgens het vuur. Nadat de miso volledig is opgenomen voeg je de paddenstoelen, aardappeltjes en de tofu toe.
Het wordt een volle pan, maar zorg in ieder geval dat de aardappeltjes onder het vloeistof liggen.
Bedek de pan met een deksel en laat het sudderen op een laag vuur voor zo'n 25-30 minuten tot de aardappelen gaar zijn.



Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten