Zoete aardappel met gember, cayennepeper en pindasaus

De afgelopen dagen vanwege het prachtige weer niet achter de computer gezeten, maar heerlijk buiten in de tuin, genietend van een heerlijke barbeque met allerlei plantaardige hapjes (lang leve de kipspiesjes van de Vegetarische Slager gemarineerd in satékruiden :-))

Onderstaand gerecht had ik al eerder gegeten en was zo'n verrassing. Het komt ook uit het boek "World Food Café" Dit recept staat in het Afrikaanse hoofdstuk; dit gerecht komt uit Mali, een land ten zuiden van de Sahara.

Als je de ingrediënten lijst al doorleest besef je al dat het een apart gerecht is. En dat is het zeker, maar aan de andere kant toch ook weer met hele bekende vertrouwde smaken.
Het schijnt een van de populairdere gerechten te zijn geweest in het restaurant World Food Café en dat kan ik mij zeker voorstellen.

Laat je niet afschrikken door het ananas sap en de banaan, de smaken zijn heerlijk.


Zoete aardappel met gember, cayennepeper en pindasaus

4 el zonnebloemolie
1 grote witte ui, in stukken
4 tenen knoflook, geperst
2 el verse gember, geraspt
3 grote zoete aardappelen, geschild en in blokjes
½ witte kool, ook vierkant gesneden
1 dessertlepel paprikapoeder
1 blik stukjes tomaten op sap
1 cup ananassap
100 gram pindakaas
zout en peper


garnering:
2 wortels, geraspt
2 bananen, in plakjes
sap van 1 limoen
verse koriander, een handvol grof gesneden 
Verhit de zonnebloemolie in een grote stevige pan. Fruit de ui in de pan tot deze zacht is. Voeg knoflook en de gember toe, paar minuten roerbakken. Dan de zoete aardappel en de witte kool toevoegen. 

Wanneer de groentes zacht beginnen te worden voeg je de paprikapoeder toe en bedek de groentes er mee. 

Voeg de stukjes tomaat toe, en het ananassap. Bedek de pan en laat het pruttelen tot de groentes zacht zijn.
Wanneer zacht voeg je de pindakaas toe. Peper en zout naar smaak toevoegen.

Besprenkel de banaan en de wortel met de limoensap, husselen zodat alles bedekt wordt. Verdelen over de zoete aardappel schotel heen, en hierover de koriander verdelen.
Serveren met rijst.

Print Friendly and PDF

2 opmerkingen:

  1. Ik geloof dat dit recept ook in World Food Café Classics staat! Het is inderdaad súperlekker ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit recept had ik toevallig laatst ook gemaakt uit dat kookboek, echt mijn lievelingsboek! Heerlijke verhalen, foto's en recepten om bij weg te smelten.. Heerlijk recept dit, vooral ook het romige van de pindakaas! Bij de garnering horen trouwens ook bieten staat er bij mij, zeker een toevoeging vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen