Zwarte bonen met een chipotle saus en Mexicaanse bulgur

Wanneer het zomers weer is dan lees ik graag boeken over mensen die wonen in andere landen en daar genieten van de landelijke keuken. Meestal is dit dan Italiaans of Frans en dan heb ik meteen zin om gerechten klaar te maken uit die streken.
Afgelopen week heb ik het boek "Elena's Keuken" uitgelezen. Dit gaat over een vrouwelijke chef-kok die het een ander mee heeft gemaakt en mee maakt, maar ze kookt met een Mexicaanse inslag.  Nou raad je het al, ik heb gelijk trek in allerlei Mexicaanse gerechten. Het boek Viva Vegan! is onderweg vanuit de USA en laat dus even op zich wachten. Maar gelukkig heb ik meer boeken in huis :-)

Uit Veganomicon haalde ik de volgende twee recepten. De chipotles in adobo saus zijn helaas wat moeilijker te vinden. Kom je ze tegen, koop dan een paar blikken, want de smaak is echt verslavend. Het zijn gerookte jalapeño pepers in een tomatensaus. Ik kocht ze in Amsterdam bij de toko Tjin.

Ik heb er een zelfgemaakte guacamole bij gemaakt, heerlijke tegenhanger van de hete chipotles!


Zwarte bonen met chipotle saus
2 blikken zwarte bonen
1 laurierblaadje
3 cups koud water
1 grote ui, geschild en gehalveerd
zout en peper

saus:
1 cup uien, gehakt
4 teentjes knoflook, gehakt
2 el adobosaus (ik had wat moeite dit uit het blikje te krijgen, qua volume)
Olijfolie

In een pan de bonen, water, laurierblad en de halve uien aan de kook brengen met peper en zout. Laat het 40 minuten sudderen. Verwijder de ui en het laurierblad voor het serveren.

Maak ondertussen de saus: bak de ui en de knoflook tot de ui zacht is in olijfolie. Voeg de chiptoles en de adobo saus toe en haal na 30 seconden van het vuur.
Het boek raad aan het in een blender te doen, ikzelf heb even de staafmixer kort in de pan gezet.

Verdeel de bonen op een bord en serveer dit met de chipotle saus erbovenop.


♦♦♦♦♦♦ 

Mexicaanse bulgur
Het gerecht moet eigenlijk gemaakt worden met gierst, maar dat kon ik vandaag niet vinden in de winkels waar ik was. Gierst kun je vervangen door quinoa of bulgur, en aangezien ik het laatste in huis had was de keuze snel gemaakt.

2 el plantaardige olie
1 teentje knoflook, gehakt
1 cup bulgur (of gierst, of quinoa)
1 kleine ui, fijngehakt
1 jalapeño peper (ik heb hier ook een chipotle voor gebruikt)
2 cup groentebouillon
3 el tomatenpuree
zout naar smaal
½ tl komijn
½ tl koriander
1/3 cup verse tomaat in kleine stukjes gesneden
handvol verse koriander, gehakt
1 limoen

Verhit de olie in een pan. Voeg de ui, knoflook, peper toe en sauteer voor 6-8 minuten tot de ui glazig is.
Voeg de bulgur toe, roerbakken , ong 4-6 minuten.
Daarna de bouillon erbij gieten, tomatenpuree, zout, komijn, en de verse tomatenstukjes.
Breng aan de kook en laat het ong 25 minuten met de deksel op de pan droogkoken.
Even laten rusten en vervolgens besprenkelen met het sap uit de limoen en bestrooien met de koriander.



Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten