Blauwe Bessen Balsamico ijs

Ik loop ontzettend achter met het plaatsen van recepten, geen tijd en soms ook geen zin om de recepten uit te typen. Wel leg ik alles alvast vast op foto natuurlijk zodra ik het maak en we het eten. Dit recept echter heb ik zojuist gegeten en wilde ik direct plaatsen.
Deze week wordt het nog zo nu en dan mooi weer en dan kunnen jullie misschien nog genieten van dit zalige ijs :-)

Dit is de eerste keer dat ik zelf ijs heb gemaakt! Eigenlijk zijn we niet echte "toetjes" of ijsmensen, maar we eten de laatste tijd wel veel fruit. Vooral donker rood / blauw fruit is in trek omdat het zo onzettend gezond is. Toen ik dit recept dan ook zag besloot ik direct twee bakjes biologische blauwe bessen te bestellen bij De Keukentuin. Gisteren dus gemaakt, en vandaag gegeten. En wat is het lekker! En een geweldige kleur natuurlijk, wel even een schort omdoen als je net zo kliedert als ik..



Blauwe Bessen Balsamico ijs
1½ cup blauwe bessen (ik heb gewoon twee kleine bakjes gebruikt, niet afgewogen)
2 el balsamico azijn
½ cup suiker
¼ cup ahorn siroop
2 cups sojamelk (of een andere plantaardige melk)
1½ el arrowroot
1 el verse munt, fijn gehakt

Doe de blauwe bessen, balsamico azijn, suiker en ahorn siroop in een pan en verwarm op gemiddeld vuur. Wanneer de bessen uit elkaar beginnen te vallen laat je het nog zo'n 10-15 minuten pruttelen.

In een kommetje de sojamelk met de arrowroot goed kloppen zodat er geen klontjes meer zijn van de arrowroot. Voeg toe aan het bessenmengsel en breng zachtjes aan de kook. Zodra er bellen ontstaan vuur uitzetten. Munt blaadjes toevoegen en goed roeren. Laten afkoelen tot kamertemperatuur.

Maal alles fijn met een staafmixer of keukenmachine. Haal door een zeef om eventuele harde stukjes eruit te filteren. Ik heb het vervolgens in een plastic bak gestopt met deksel in de vriezer. Het beste is om vervolgens om de zoveel uur even goed te roeren. Ik heb dit maar 1 x gedaan na een nachtje slapen en het resultaat was voor mij prima, maar geoefende ijsmakers zullen dit ongetwijfeld vaker doen om zo ijskristalletjes te voorkomen.



Print Friendly and PDF

1 opmerking:

  1. Mmm, ben gek op blauwe bessen en balsamico! Ga zeker proberen om dit ijs (suikervrij) na te maken

    BeantwoordenVerwijderen