Aardappel rode kool pierogi met gebakken uien


Op het NVV Forum  maken we elke maand een ander recept uit het boek Vegan Eats World van Terry Hope Romero. Ditmaal werd er gekozen voor een Potato pierogi with fried onions (pag. 173-176). Niet een recept wat ik zelf uit zou kiezen, het is nogal bewerkelijk, maar ervaring leert dat het resultaat dan alsnog erg verrassend kan zijn.

Pierogi is een Pools gerecht, Pierożki, en ze zijn een soort dumplings die later opgebakken worden. Vroeger werd het alleen bij feestmaaltijden gegeten, tegenwoordig kom je het vaker tegen met allerlei vullingen, zelf zoete!

Het recept ga ik niet overtikken, deze kun je *hier*  onder de geplaatste linkjes vinden (of je bestelt het boek natuurlijk :-)). Als vulling heb ik gekookte kruimelige aardappels gebruikt die ik op smaak heb gebracht met zout, peper en nootmuskaat. Daardoorheen heb ik een zakje biologische rode kool met appel gemengd.

Ik houd zelf van wat kruidiger eten, maar zeker als je de pierogi nadat je ze in het water hebt gekookt nog opbakt zijn ze erg lekker. De gebakken uitjes én de appelmoes mogen echt niet ontbreken.

Na wat googlen op pierogi kom ik nog meer leuke ideetjes tegen voor de vulling. Mocht ik ze nog een keer maken dan ga ik daar zeker wat meer mee doen (zuurkool en champignons bijvoorbeeld!).




Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten