Boerenkool, zongedroogde tomaatjes en balsamico tofu

Terwijl ik dit recept aan het koken was vroeg ik mij eigenlijk af of dit wel lekker zou worden. Ik bereidde Rick vast voor dat we misschien wel de patat vast moesten klaarleggen. Maar het bleek echt heerlijk te zijn! We hebben ons bord helemaal leeggegeten, en ik had zelfs niets over voor eventueel lunch de volgende dag.

Leuk dat ik er weer een lekker boerenkool recept bij heb. Boerenkool is zo ontzettend gezond, maar ik heb het eigenlijk mijn hele leven niet gegeten omdat ik geen mens ben die van stamppotten houd. Maar nu ik plantaardig eet leer ik zoveel andere manieren van bereidingen bij groentes die ik voorheen niet at, en nu echt ontzettend lekker vind.

Ik heb eerder al vaker geschreven over de mooie eigenschappen van boerenkool dus dat ga ik hier niet herhalen. Probeer gewoon dit recept nu boerenkool nog even in het seizoen is, en geniet er van..


Boerenkool, zongedroogde tomaatjes en balsamico tofu
1½ pakje stevige tofu, uitgelekt en in blokjes gesneden
1 el sojasaus
1 el balsamico azijn
3 el olijfolie
1 grote ui, gesneden
4 teentjes knoflook, gehakt
½ tl chilipeper vlokjes
¼ tl komijnzaadjes
1 tl gedroogde rozemarijn
½ tl gedroogde oregano
1 zak boerenkool, in kleine stukjes
2 el balsamico azijn
6 zongedroogde tomaatjes, in stukjes en overgoten met 1 cup kokend heet water (bewaar het water)
½ cup gedroogde paddenstoelen, overgoten met 1 cup kokend heet water
¼ cup edelgist
snuf versgeraspte nootmuskaat

Verwarm de oven voor op 210 °C.
Vermeng de in blokjes gesneden tofu met de sojasaus, 1 el balsamico azijn en 1 el olijfolie. Goed mengen en verspreid de blokjes op een bakplaat belegd met bakpapier.
Bak in de oven voor zo'n 30 minuten.

Verhit in een grote wok of koekenpan 2 el olijfolie en bak hierin de ui, knoflook en de kruiden voor ongeveer 5 minuten. Afblussen met balsamico azijn en alles goed doorroeren.

Voeg de boerenkool toe, de zongedroogde tomaatjes en paddenstoelen. Alles even goed omroeren en voeg dan het water toe waarin de tomaatjes hebben geweekt.
Bedek de pan en laat voor 15 minuutjes koken.

Wanneer de tofu klaar is voeg je deze toe aan de boerenkool, samen met de edelgist en nootmuskaat.

Opdienen met eventueel een beetje sojasaus erbij als smaakmaker.
Wij hebben er zilvervliesrijst bij gegeten, maar het is ook lekker met een pasta of bijvoorbeeld quinoa.



Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten