Amsterdam: Steinbeisser Experimental Gastronomy



SteinbeisserExperimental Gastronomy is een serie avonden in de geest van experimentele gastronomie en het ontdekken van een nieuw perspectief op hedendaagse eet-rituelen. Al het eten is afkomstig van lokaal en bio-dynamisch geteelde granen, fruit en groenten. Als gast wordt je uitgenodigd om deel uit te maken van een ervaring waar gastronomie, filosofie, design en performance samenkomen.   Een variatie en een interpretatie van het hedendaagse Noord-Europese eet-ceremonie.

Ik ging de vrijdagavond samen met een vriendin. Bij aankomst mochten we in de prachtige ruimte een bed uitkiezen. Deze aparte tafelsetting doet in het begin wat onwennig aan, maar als je eenmaal zit/ligt met de schoenen uit voel je je steeds comfortabeler.
Gaandeweg voel je je steeds meer de puber/student uit je jeugd waar je thuis op je kamer op bed met je vrienden loopt te hangen.

Er werd een geheel plantaardig 5-gangen diner geserveerd in servies van De Intuitiefabriek en we konden kiezen uit het aparte en niet altijd even handige bestek van JinHyun Jeon met een apart mondgevoel.


Het voorgerecht was gevulde tomaat (met walnoot, rucola en basilicum) en komkommer gazpacho met een drupje walnoten olie.


De volgende gang kwam in prachtig opgemaakte schalen. Er zat een zuurdesem spelt broodje in met bruine bonen paté, 3 soorten bonen met rood hoorntjeswier en komkommer-sla boeketje.


Vervolgens kregen we een aardappel Hasselback, gebakken Frieslander aardappel en gemarineerde oesterzwam (in tomaat-water, uien, rucola en verjus).

Het hoofdgerecht was een torentje van zwarte gerst risotto met schijfjes courgette, koolrabi en tuinbonen crunch met geroosterd mais-chips, radijsje pikkeld in duindoornsap, wortel-peultje, haricot vert met chioggia biet op pompoen mousse


Het toetje stond in het thema van haver. Haver-hazelnoot creme gezoet met fructoline, gestoomde pruimen in vlierbessenwijn, haver granola en bessen saus.

Al met al een superleuke ervaring, erg leuk om mee te maken en zeker een aanrader. Volgens mij zijn de volgende avonden voor november al weer gepland.
Print Friendly and PDF

10 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk! Bij Julia (http://carrot-brocante.blogspot.nl/) las ik er ook al over. Ik heb duidelijk iets gemist! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja grappig he! Zij is de zaterdag geweest en ik de vrijdag, erg toevallig!

      Verwijderen
    2. Ik zag inderdaad wel een aantal kleine wijzigingen inderdaad :-)

      Verwijderen
  2. Oh, dat had me ook leuk geleken! Ga je in november nog een keer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit er wel aan te denken. Volgens de gastheer zal het dan weer een ander concept met uiteraard ander eten zijn.

      Verwijderen
  3. Ik ga ook proberen er bij te zijn dit keer!
    Complimenten voor je leuke site met inspirerende recepten trouwens. Heb gisteren een aantal recepten gekookt voor vrienden en ze waren erg enthousiast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk! Dankjewel voor je compliment.
      Ik ben natuurlijk erg benieuwd welke recepten dat zijn geweest welke zo goed in de smaak zijn gevallen.

      Verwijderen
  4. Ik had de quinoa met kikkererwt, tomaat en komkommer gemaakt en daarbij imam's aubergine en satestokjes met zoete aardappel. Aan de stokjes had ik ook nog stukjes paprika gedaan, dat was ook erg lekker! Mijn sausje was alleen niet vegan, dat was de tzatziki van Le Souk uit de Folkingestraat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je die recepten hebt geprobeerd! Le Souk, geweldige winkel.
      Ze hebben er momenteel nieuwe couscous soorten, gekleurd met spinazie of tomaat (of zelfs driekleurig).

      Verwijderen