Toscaanse bruschetta met cavolo nero en cannellini bonen

Dit gerecht lijkt op de eerder geplaatste bruschetta met boerenkool, alleen dit keer heb ik wél cavolo nero kunnen gebruiken zoals het oorspronkelijk ook in Toscane wordt gedaan. Cavolo Nero, ook wel palmkool genoemd wat bekender is in Nederland, is een ontzettend smaakvolle koolsoort die veel wordt gebruikt in Italië.

Ditmaal heb ik er cannellini bonen aan toegevoegd en dat was enorm lekker. Het lekkere romige van de bonen, het knapperige van het brood, het pittige van de chili en de smaak van de cavolo nero en knoflook gaan echt geweldig samen.

Ik had dit geserveerd naast een hoofdgerecht van pasta, maar dit vond ik toch het allerlekkerste. Helaas geen zin/tijd om er een mooie foto van te maken, maar even snel met mijn iPhone. Omdat het toch zo enorm lekker was wilde ik jullie dit recept niet onthouden.


Toscaanse bruschetta met cavolo nero en witte bonen
3 cups fijngesneden Cavolo Nero / palmkool / zwarte kool (ontdaan van dikke nerven)
1 klein blikje cannellini bonen
4 teentjes knoflook, geperst
snuf chilipeper vlokken
zout & peper
plantaardige olie
1 groot bruin stokbrood, in dikke schuine plakken gesneden

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Verdeel de plakken stokbrood op een ovenplaat. Meng 3 van de 4 geperste teentjes knoflook met een laagje olie, goed roeren en verdeel het mengsel over de stokbroodjes. Zet in de oven tot de bovenkant knapperig en goudbruin is.

In een grote pan/wok verhit je wat olie. Voeg de cavolo nero toe en laat deze al roerbakkend slinken. Wanneer de kool na zo'n 10 minuten zacht is geworden voeg je het laatste uitgeperste teentje knoflook toe, samen met een snufje chili vlokken (hoeveelheid naar wens).
Alles goed doorroeren. Voeg op het einde de cannellini bonen toe en warm even mee.

Verdeel het kool en bonenmengsel over de stokbroodjes en brestrooi met zout en peper.








Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten