Griekse salade met groene savooiekool

Weer eens een hele andere Griekse salade dan je normaal gewend bent: met groene savooiekool! Klinkt supergezond en misschien minder aantrekkelijk dan het eigenlijk is. De eerste hapjes moest ik even wennen, maar dat kwam met name door de structuur. Uiteindelijk betrapte ik mijzelf erop dat ik het jammer vond dat mijn bord leeg was :-)

De andere helft van de kool heb ik gebruikt voor een zalige rustieke soep waarvan het recept later ook op de blog zal verschijnen.


Griekse salade met groene savooiekool 4 pers

½ krop groene savooiekool
2 el rode wijnazijn
1 tl mosterd
1-2 el verse citroensap
scheut olijfolie
½ tl zout
½ tl versgemalen peper
3 lente uien , in fijne ringen
4 tomaten (of meer naar wens), in stukjes
1/3 cup zwarte olijven, in ringen gesneden
1 pakje olijven tofu, verkruimeld (bv ekoplaza of natuurwinkel zout & peper)
handje verse versnipperde munt

Haal de harde kern uit de kool en verwijder deze. Snijd de kool in de lengte (dwars over de dikke stengels) in zo dun mogelijke reepjes.

Meng voor de dressing de wijnazijn, mosterd, zout, peper en citroensap goed door elkaar. Giet nu een scheutje olijfolie erbij om de dressing te binden, goed mengen.

In een grote kom de gesneden kool, tomaten en lente-ui mengen en de dressing erbij gieten. Vlak voor het serveren de verkruimelde tofu, olijven en de munt erbij mengen.



Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten