Griekse courgette tomaten schijfjes

Ik had courgettes, tomaten en tofu in huis, weinig tijd om te bedenken wat ik zou moeten maken en sloeg Veganomicon open. Ik zag een recept met deze drie ingrediënten, en toevallig had ik de overige producten ook in huis die erin moesten (behalve verse dille, maar die heb ik vervangen door semi-verse dille).

Toen ik 's avonds aan het gerecht begon eigenlijk géén idee wat ik eigenlijk ging maken, ik had alleen de ingrediëntenlijst doorgelezen. Het bleken gefrituurde courgette tomaten schijfjes te zijn. Als ik het had geweten had ik er nog een lekkere groene salade bij gemaakt, maar het was al te laat.
 De schijfjes waren heerlijk! Maar het is zeker aan te raden om er iets bij te doen anders wordt het een beetje eentonig.

 Meestal worden dit soort recepten een drama bij mij overigens. Of de vormpjes willen niet vormen en zit ik met klompen mengsel aan mijn handen die ik niet netjes gevormd krijg, of het smelt ter plekke in de pan dat het een grote drab wordt. Maar deze gingen wonderwel perfect! Voorzichtig omdraaien is aan te bevelen, ik heb het met twee hele platte spatels gedaan en dan gaat het prima.


Griekse courgette tomaten schijfjes


1 pak stevige tofu
¼ cup gemalen walnoten
1 teentje knoflook, geperst
3 el verse citroensap
1 el tomatenpuree
1 tl oregano, gedroogd
1 tl zout
vers gemalen zwarte peper
½ cup broodkruim (panko) + ⅓ cup voor paneren
1 el verse gehakte dille
1 el verse gehakte munt
250 gram courgette, geraspt en uitgeknepen (ongeveer 1 cup)
500 gram tomaten, ontdaan van zaadjes, in kleine stukjes en vocht uitgelekt (1 bolstaande cup)
kokosolie voor het bakken

Leg wat keukenpapier klaar om de gefrituurde schijfjes op uit te laten lekken.
In de blender het volgende mengen: tofu, gemalen walnoten, knoflook, citroensap, tomatenpasta, oregano, zout en peper tot het mengsel bijna glad is. Proef of er voldoende zout en peper in zit, anders aanpassen naar je eigen smaak.
 Doe het mengsel in een grote kom, en meng het broodkruim, dille en munt erin. Vervolgens voorzichtig de tomaten en courgette erdoorheen roeren.

Verhit in een grote pan een laagje kokosolie (origineel recept beschrijft olijfolie, maar kokosolie is beter voor hogere temperaturen). Maak platte ronde schijfjes van het mengsel van elk ongeveer 2 volle eetlepels. Haal deze door het overgebleven broodkruim en frituur de schijfjes 4 - 6 minuten aan elke kant tot ze mooi goudbruin zijn. Voorzichtig omdraaien.
Uit laten lekken op het keukenpapier. 

Ik heb er een heerlijke paprika sausje bij gedaan van Tas-Toe.

Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten