Vegetariër vs Veganist: zuivel ( melk & kaas etc)

Toen het stukje over het ei al in mijn hoofd vorm kreeg, kreeg ik een andere uitspraak te horen op televisie die ik maar niet uit mijn hoofd krijg.

Dit was tijdens een uitzending van Labyrint TV van de VPRO over de samenwerking tussen luizen en mieren. Hier werd een vergelijking getrokken tussen de mens en zijn koeien. De voice-over meldde bloedserieus: "in ruil voor een warme stal en voeding geeft de koe zijn melk aan de mens".

Toen ik dit hoorde viel ik zowat stijl achterover. Zijn er werkelijk mensen die denken dat de koe de melk geeft aan de mens uit dankbaarheid? Dat er sprake is van samenwerking, wat in mijn ogen toch iets inhoud als dat er een overeenstemming is en dat beide er beter van worden?

Meermaals heb ik de volgende statement geuit: vleeskoeien vind ik minder triest dan melkkoeien.
De meeste mensen kijken mij dan glazig aan? Wat? Je bent veganist..

Natuurlijk eet ik geen vlees! En er is niets dat het eten van vlees rechtvaardigt. Maar als je puur kijkt naar het leven van een melk- of van een vleeskoe dan snap ik niet dat de meeste mensen die geen vlees eten vanwege dierenwelzijn zo smakelijk kaas kunnen wegkrijgen.



1) Een koe "geeft" geen melk aan de mens. De mens neemt het af. De koe produceert namelijk alleen melk als deze heeft gekalfd. Geen enkele koe geeft melk zonder dat er een kalfje is geboren!
De melk van de koe is dus eigenlijk voor het kalfje bedoelt. Het kalfje wordt in de meeste gevallen direct na de geboorte weggehaald bij de moeder (anders zou deze de melk opdrinken die de mens wil hebben). Dit levert hartverscheurende taferelen op, moeder en kalf roepen nog dagen naar elkaar. Melk is absoluut niet zonder dierenleed.

2) Een koe moet zwangerschap na zwangerschap doorstaan, kalveren afstaan en met volle uiers rondlopen om vervolgens met 5 of 6 jaar oud afgepeigerd naar de slacht te worden gebracht. Een koe kan vaak wel 20 jaar worden, maar omdat de melk productie afneemt is het niet meer interessant voor het zuivel bedrijf. Er is geen enkel zuivelbedrijf, ook niet biologisch, die zijn koeien een goede oude dag geeft wanneer ze geen melk meer geven.
Door zuivel te gebruiken wordt er direct bijgedragen aan het doden van de melkkoeien.

3) Melkkoeien moeten natuurlijk ook gefokt worden. Voor melkproductie heb je uiteraard dames nodig, en ook hier zijn de heren overbodig (net als bij de eieren). De stierkalfjes gaan naar een mesterij als vleeskalf of blijven een 2-tal jaar op het bedrijf om afgemest te worden, beide worden echter geslacht. De lebmagen van de stierkalfjes wordt gebruikt om de kaas te stremmen. Door het consumeren van zuivel draagt je bij aan het doden van stierkalfjes.


Als ik zou moeten kiezen tussen een vleeskoe zijn die haar kalfje bij zich mag houden en na relatief korte tijd verlost wordt door de dood, of een melkkoe die meerdere zwangerschappen, bevallingen en kalfjes afstaan moet doorstaan, wordt "uitgemolken" en vervolgens na enkele jaren alsnog wordt gedood. Dan zou ik kiezen voor het eerste. Helaas hebben de koeien geen keuze, maar wij als mens kunnen de keus maken hier niet meer aan mee te werken door simpelweg geen vlees en zuivel te consumeren.

Een vegetariër eet geen vlees van een dood dier. Door kaas en melk te consumeren dood je niet het dier direct die de melk heeft geproduceerd. Door kaas en melk te consumeren draag je wél bij aan het doden, stressen en lijden van dieren. Een veganist wil niet bijdragen aan het doden van dieren (indirect of direct) maar ook niet het laten lijden en misbruiken van dieren.

Melk; het is iets moois van de moeder voor haar kind. Geen enkel dier drinkt nog melk wanneer het uit de zoogperiode komt, laat staan van een ander dier, behalve de mens.



Print Friendly and PDF

11 opmerkingen:

  1. Duidelijk stukje! :) Sowieso is veganistische melk ook veel lekkerder, je hebt ook veel meer keuze in allerlei soorten melk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut! Als kind hield ik helemaal niet van melk, maar later in mijn tienertijd ben ik het gaan gebruiken met mijn ontbijtgranen. Nu inderdaad lekker veel variatie met noten-, rijst-, soja- en kokosmelk!
      Meestal hoor ik ook dat mensen minder moeite hebben met melk, maar dat kaas toch wel het grote probleem is omdat dit toch ook verslavend werkt.
      Als je daar eenmaal doorheen bent, gaat het zelfs stinken; ik ga er met een grote boog omheen in de supermarkt :-)

      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. "Melk; het is iets moois van de moeder voor haar kind. Geen enkel dier drinkt nog melk wanneer het uit de zoogperiode komt, laat staan van een ander dier, behalve de mens."

    Iemand op het Veganisme forum gaf een link naar jouw blog omdat ik lekkere vegan pasta gerechten zocht (ik eet volledig vegetarisch en ik doe nu mee met de vegan challenge) en sinds ik dit artikel gisteren gelezen heb op je blog schaam ik me dood dat ik melk gedronken heb (ik drink nu alleen nog maar soja melk maar vanwege een chronische ziekte mag ik helaas geen soja joghurt, dat is de enige "concessie" die ik momenteel doe).

    Ik wíst dat melk uiteraard niet "natuurlijk" was en dat koeien daarnaast bewust "chronisch" diarree hebben en toch opende dit mijn ogen nog steeds niet. De laatste 2 zinnen in je artikel kwamen wél aan...... voor mij geen gewone melk meer! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra,
      Fijn dat je wat aan mijn site hebt gehad. Yoghurt is natuurlijk van dezelfde bron als melk.
      Wat ik lees op het veganisme forum is het vanwege de suiker in de soja yoghurt toch?
      Er zijn twee varianten zonder toegevoegde suiker:
      Provamel: Soja Variatie op Yoghurt / Natuur
      &
      Sojade: Soja yoghurt naturel
      Beide te vinden in de meeste natuurwinkels en sowieso ekoplaza.
      Dan zou je helemaal geen melk producten meer hoeven te gebruiken ;-)

      groetjes
      Danielle

      Verwijderen
    2. Dankjewel Dani!! Yes daar ben ik mij van bewust, ik ga er vanuit dat als ik wel sojamelk drink maar yoghurt van koemelk dat ik iig wel iets doe en mij er iig heel erg bewust van ben (i.p.v. het domweg naar binnen gooien). Ik reply even op het forum naar je (reden is nogal persoonlijk ;-) ).

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor je reactie hoor!
      Veel succes met je zoektocht in het plantaardige eten en je gezondheid ;-)

      Verwijderen
  3. "De lebmagen van de stierkalfjes wordt gebruikt om de kaas te stremmen. Door het consumeren van zuivel draagt je bij aan het doden van stierkalfjes." Er bestaat ook kaas waar geen maag wordt gebruikt voor het stremmen van kaas, dus wat je daar schrijft is niet helemaal een feit.
    (Verder goed artikel natuurlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. anita te veldhuis26 januari 2016 om 12:58

    je vraagt je toch af welke idioot ooit op het idee gekomen is om de maag van een levend wezen te eten/gebruiken

    Dan heb je toch ook al een zieke geest.

    mijn man en zoontje van 6 zijn vegetariër en drinken ook geen dierlijkemelk. Kaas nog wel....welke kaas is zonder stremsel? dan kan ik dat voor hen kopen. En brie en camembert. ...hoe zit t daarme

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik vraag mij ook af welke idioot er ooit mee is begonnen de moedermelk af te tappen van een ander zoogdier. Ook al zoek en vind je kaas zonder stremsel van kalfjes, dan nog werk je direct mee aan de dood van de mannelijke kalfjes.
      Tips voor kaas zonder stremsel heb ik dan ook niet, ik wil al jaren geen kaas meer, met of zonder stremsel, omdat er zoveel leed aan kleeft.

      Verwijderen
  5. Goed verwoord ! schrijver/ster van deze tekst. Het is ons om reden van economisch gewin wijsgemaakt dat we melk nodig hebben, ook als we de zoogtijd al voorbij zijn.....Joris Driepinter als vondst van de zuivel-lobby...Gelukkig zijn er nieuwe inzichten die ook wtenschappelijk aantonen dat melk blijven drinken eerder een averechtse uitwerking heeft dan nuttig zou zijn; m.n. op de bot-ontkalking !! Melk produceren voor menselijke consumptie en kalveren na de geboorte direct scheiden van hun moeder is wreed ! Een zwangerschap van een koe is net als bij de mens 9 maanden......dieren hebben gevoel en lijden aan de scheiding van moeder-kind. In Nederland sterven jaarlijks 350.000 kalveren in hun eerste levensjaar.......gek heh !?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil toch even reageren. Het is inderdaad zo dat je door het gebruik van zuivelproducten er voor zorgt dat koeien geslacht moeten worden. Ik weet ook dat het onzin is te beweren dat mensen melk nodig zouden hebben. dat is verzonnen om van de overproductie af te komen. Maar wij vinden zuivel gewoon lekker en dachten dat het ook op een fatsoenlijke manier geproduceerd kan worden.
    Wij hebben 6 melkkoeien van een oud, met uitsterven bedreigd ras en gebruiken de melk voor het maken van ijs. De kalfjes blijven altijd bij de moeder en gaan in de nacht naar hun eigen stalletje. Dit gaat zonder stress en we horen ze in de nacht soms met elkaar communiceren. In de morgen wordt de koe gemolken en komt het kalf terug bij moeder. We hebben genoeg melk, hoeven niet het maximale, de kalfjes groeien als kool zonder bijvoeding en de kudde is hecht en tevreden. Toen laatst onze oudste koe van bijna 20 naar de slacht moest was dat niet omdat ze al een paar jaar geen kalf meer kreeg en dus geen melk meer gaf, maar omdat ze versleten was en niet meer goed mee kon komen, waardoor ze misschien in de zomer in de bergen ellendig aan haar einde zou komen. Ja, we moeten koeien slachten, mijn man brengt ze zelf naar een kleine slachterij, bedankt ze voor hun leven en hun vlees en zonder verzet of onrust gaan ze mee. Ikzelf vind dat nog steeds een wonder en in mijn beleving zie ik geen groot lijden. Ik wou alleen maar reageren omdat ik weet dat er ook boeren zijn die niet het maximale van hun dieren vragen, geen topproductie vlees en melk en misschien gaan we ooit terug naar een samenleving waar elke gemeenschap, dorp of stad, zorgt voor eigen voeding zonder overproductie en overconsumptie. Gewoon tevreden met genoeg. Hoewel iedereen ons voor gek verklaarde toen we dachten te kunnen leven van 6 koeien hebben we bewezen dat het kan.
    Maar ik ben het er dus mee eens dat je, als je tegen het houden en doden van dieren bent, je ook af moet zien van het gebruik van zuivel, anders klopt het principe niet.
    Boerin in Noorwegen

    BeantwoordenVerwijderen