Italiaanse cashew "cheese"cake met aardbeien-balsamico topping

Onderstaand recept, hier en daar een heel klein beetje aangepast, komt uit het boek van Vegan Eats World van Terry Hope Romero en is gemaakt naar aanleiding van de cook-a-long op het NVV forum. Ik had ditmaal het recept uitgekozen, het leek mij wel feestelijk zo'n Italiaanse vegan cheesecake voor deze maand. Daarnaast had ik nog steeds silken tofu in de vriezer liggen waar ik wat mee wilden doen, dus voila, een cheesecake it is.

Ik had helaas niet de rum of brandy in huis, de volgende keer ga ik die wel erin doen voor wat meer 'bite' deze taart. Daarnaast kwam ik er pas achter toen ik het recept wilde maken dat de cashews een nacht lang hadden moeten weken, dat werd bij mij dus maar een ½ uurtje. Maar met een goede blender is dat echt geen probleem, het mengsel werd bij mij prachtig glad en romig.

In de inleiding van het recept raad Terry een taartvorm aan van 20 cm, omdat die van 22/24 cm een te lage taart zouden geven. Echter paste bij mij niet alle beslag in die van 20 cm. De volgende keer pak ik dus gewoon mijn grotere taartvorm ;-)


Italiaanse cashew "cheese"cake met aarbeien-balsamico topping
1 cup ongeroosterde, ongezoute cashewnoten (even geweekt in heet water)
700 gr stevige silken-tofu (ik heb deze gebruikt, maar wel een week in de vriezer gehad) 
2 el kokosolie
2 cups poedersuiker
2 el citroensap
1 el maizena
1 tl vanille extract
½ tl geraspte sinaasappel schil
½ tl geraspte citroenschil
¼ tl zout

portie aardbeien, fijn gesneden
2 el suiker
2 el goede balsamico azijn

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Bedek een taartvorm met bakpapier, ik heb zelf ook de zijkanten bekleed met bakpapier zodat het makkelijk los zou komen.

Afgegoten cashewnoten samen met tofu en kokosolie fijnmalen in de blender, zo'n 2 minuten. Voeg de overige ingrediënten er aan toe, en blend nogmaals een paar minuten tot het echt een mooi glad beslag is.

Giet alles in de taartvorm en bak de taart in zo'n 55 minuten of tot er een mooi goudbruin laagje is ontstaan.

Haal uit de oven en laat ongeveer een ½ uur afkoelen voordat je deze uit de vorm haalt (het beste kun je deze even omkeren op een bord met cellofaan erop, en vervolgens terug kieperen op het bord waar je het op wil serveren).

Meng de balsamico azijn met de suiker en voeg hier de aardbeien aan toe. Laat even staan en roer zo nu en dan om.

Serveer de cheesecake met de aardbeienbalsamico eroverheen.



Print Friendly and PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten